maandag 18 mei 2015

Onze overkapping

We noemen de overkapping voor het gemak vaak 'afdak'. Hij is vrij simpel opgebouwd tegen de achtergevel. De kap is 5,50 meter breed en 2,40 meter diep. Ik heb gewoon tuinhout gebruikt voor zowel de drie staanders (7x7) als de regels (7x5) voor het dakbeschot. Ik heb bij de bevestiging tegen de achtergevel rekening gehouden met de overhangende regengoot van de woning. De beide balken liggen op drie stalen hoeksteunen, die ik op de buitenmuur heb geschroefd. Aan beide uiteinden en in het midden, waar de beide balken bij elkaar komen.
De regels heb ik met metalen regeldragers aan elkaar bevestigd. Dus ik heb geen lastige verbindingen hoeven maken. Omdat we bij zeer zonnig weer het doorzichtige dak wilden kunnen afdekken met doek, heb ik op de balken aan de gevelkant een peesrail gemonteerd. Daar rijgen we de voormalige luifel van een voortent doorheen als de zon te vrolijk schijnt. Want onder het afdak is het vrij snel warm; de achterkant van het huis staat namelijk op het zuiden.
Op het dak ligt een rol golfplaat van 5,50 x 2,50 meter. Liever één hele plaat dan allemaal losse. Maar het gaf wel wat meer werk. De plaat moest eerst helemaal uitgerold en mooi haaks gelegd worden, alvorens hij vastgeschroefd kon worden. Voor het vastschroeven heb ik op het afdak een houten plaat gelegd die als werkeiland fungeerde. Voor alle zekerheid heb ik het dak eerst met provisorisch gemaakte stempels ondersteund.
Om een windvrij en droog geheel te maken, hebben we een paar zijwanden van een partytent gebruikt. Sonja heeft ze op maat gemaakt. De zijkanten van het afdak kunnen afgedekt worden met twee stukken doek : een groot vierkant en een kleiner driehoekig (bovenkant). Ze zijn met tentelastiek vastgezet. Ook die doeken kunnen eenvoudig verwijderd en eventueel gewassen worden.
Tot slot heb ik  links voor een plexiglas plaat gemonteerd, zodat wind en regen geen vrij spel meer hebben. Voorheen werd de steigerhouten bank daar kletsnat. Ook de plexiglasplaat kan eenvoudig verwijderd worden. Voor als het te warm wordt. Als laatste bezigheid heb ik een regengoot opgehangen, zodat het hemelwater niet meer op de klinkers klettert, maar buiten de tuin geloosd wordt op zo'n 5 meter verwijderd van een rioolput. Al met al is het een vrij lichte constructie geworden, die desondanks menige rukwind en storm heeft doorstaan.