vrijdag 15 mei 2015

Een oude Matchless

Legergroene nostalgie
In het Nationaal Militair Museum zag ik vlak bij de entree een rijtje motoren staan. Mijn oog viel direct op de legergroene Matchless. Ik had de 350 cc eenpitter in de jaren 60 vaak zien staan bij de firma Van der Meij in Leiden. Als ik het me nog goed herinner, hing er prijskaartje aan van 350 gulden. Een piek per cc dus. In die tijd een voor mij gigantisch bedrag.
De voormalige legermotoren stonden tegenover de winkel op een rijtje opgesteld in een soort schuur. Er stond ook een Triumph tussen, die ik nog herkende als vehikel van de koeriers. In mijn klas zat een jongen, die zo'n Matchless had gekocht. Ik was natuurlijk stinkend jaloers, maar toch ook wel vastberaden : eens zal ook ik motor rijden! Een Matchless is het niet geworden. Ook geen andere gebruikte motor. Het werd een nieuwe, een Benelli 125 Super Sport (krachtei).