maandag 11 mei 2015

Koolmezen


erin...
De koolmezen die huizen in mijn -volgens deskundigen- totaal verkeerd gebouwde nestkast, hebben sinds kort jongen. Er wordt af en aan gevlogen met mondvoorraad voor de piepende kuikens.
en er weer uit.
Eerder leek het erop alsof de broedende mees gevoed werd door de ander. En dan klonk er soms na bezorging van het afhaal menu flink gekwetter in het huisje. Een knallende ruzie? Misschien vanwege de eentonigheid of smakeloosheid van het gebrachte? Ik neem aan dat ook bij vogelvrouwtjes de hormoontjes flink opspelen tijdens de broedperiode. Arme man. Gelukkig heb ik aan het kastje een stokje geplaatst. Daar zit meneer van tijd tot tijd even uit te blazen van zijn heen en weer gevlieg. Ik kan niet zijn mimiek zien, Dus weet ik niet op ie zit te balen, er de pe in heeft of gewoon even uitrust. Het is me opgevallen dat de relatie nog niet van dien aard is, dat meneer de lege woning ernaast is gaan bekijken. Dus zal het nog wel meevallen. Binnenkort wellicht beschuit met muisjes. Fenna heeft de kast inmiddels ook ontdekt. Ze sprong gisteren een paar keer opgewonden tegen de muur van de schuur op. Toen Ben de attributen aan de muur een voor een aantikte, reageerde Fenna heftig met blaffen toen hij de nestkast aanraakte. Niet alleen Fenna ook Tom heeft de kast ontdekt. Waarschijnlijk vanwege de geur die de jongen verspreiden. Voor de zekerheid heb ik de bbq, een legplank en een rek die zich onder het nestkastje bevonden verwijderd. Het zijn stuk voors tuk handige opstapjes voor kater Tom, om zo bij de kast te komen.