zondag 21 september 2014

Van fietskar naar hondenkar


CV pijp in alu framebuis
Het smallere frame
Voor weinig heb ik een oude fietskar op de kop getikt. Het is namelijk zo, dat Fenna's gewicht op de fiets nogal merkbaar is met name in het stuurgedrag. Zowel achterop en vooral voorop. Dus ze moet maar in een aparte aanhanger, achter de fiets.
De oorspronkelijke maatvoering van de kar is behoorlijk breed. Er passen twee peuters naast elkaar in. Voor Fenna veel te groot en te breed voor de fiets, vindt Sonja. Dus ik heb hem ruim 10 cm smaller gemaakt. De breedte komt nu ongeveer overeen met die van de fiets inclusief de zijtassen. Gevolg is dat Sonja niet zo erg veel rekening hoeft te houden met de breedte van de hondenkar.
Ik heb eerst het frame ontdaan van al het doek. Daarna heb ik uit het frame zowel voor als achter ruim 10 cm weggezaagd. De beide delen heb ik stevig bevestigd. Hoe? Het fijne was dat de binnenmaat van de aluminium framebuizen zo goed als precies overeenkomt met de buiten maat van 22 mm cv pijp! Dus ik heb een stuk cv pijp van 15 cm in beide delen geschoven, om ze weer als een stuk te krijgen. Vervolgens heb ik er zelftappers ingeschroefd, om comedy caper achtige toestanden van een uit elkaar vallende kar met een hond spartelend op straat te voorkomen

Restanten excl. neuswiel
Glad bandje
Achterop zat een beugel, waarmee je de kar ook lopend kon voortbewegen. Dat ding heb ik verwijderd, net als het neuswieltje. Nergens voor nodig, want als we gaan lopen, dan loopt Fenna dus ook.  De trekboom moest ook aangepast worden. De kar stond oorspronkelijk veel te veel naar links. Om hem meer in het midden te krijgen ten opzichte van de fiets, heb ik de trekboom verplaatst en iets ingekort. En zie : de kar staat zo goed als recht achter de fiets!
De basis van de hondenkar is nu klaar. Rest nog de afwerking, zoals een bodem en zijwanden. De bodem wordt een houten plaatje, de zijwanden overweeg ik van geperforeerde aluminium plaatjes te maken. Het geheel moet demontabel zijn, want zoveel bergruimte hebben we niet.
De beide buitenbandjes zijn nogal glad. De slicks worden vervangen door nieuwe. Als de kar klaar is, wordt ie door Sonja op het circuit uitgetest. Met Fenna erin. Als het zover is, dan zal er een berichtje aan gewijd worden. Uiteraard met een fotootje.