woensdag 24 september 2014

Meisje van 13

Ingezonden

Over dezelfde rotonde als in het stukje hiervoor reden wij met de auto dezelfde route en zagen de.. (nee, niet hetzelfde oude dametje) ..ze keer een jóng dametje. Het was een meisje uit de categorie "Meisjes van dertien" (Paul van Vliet) en ze reed naast ons over de grote driekwart boog van de rotonde. Oortjes áán het hoofd én 'oortjes' ín het hoofd, en kijkend op iets in haar hand, reed zij argeloos, a.h.w. op de 'automatische piloot', langs de rand van de rotonde met ons mee. Haar fiets scheen, net als het paard van de vroegere schillenboer, de weg goed te kennen en dus hoefde zij zelf helemaal niet op te letten; 'verstand op nul en blik op oneindig'. Bij de tweede afslag schrok ik wel even, want ze keek niet op of om en stel dat wij daar rechtdoor hadden gemoeten? Ja, ja, ... het meisje had natuurlijk voorrang op ons maar als wij niet hadden opgelet dan hadden wij haar waarschijnlijk finaal ondersteboven, of nog erger, morsdood gereden! In zulke situaties wil ik graag weten of andere weggebruikers mij óók wel zien, i.p.v. dat deze 100 % 'blind' vertrouwen op de voorrangsregels. In dit geval onder het mom van: ,,Ik ben toch veilig achter de witte haaientanden?! en ,,ik zie jou toch wel?". ,,Jawel lieverd, maar ik wil aan jou graag kunnen zíén dát je mij ook wel ziet, c.q. gezien hébt, dus kijk heel even naar 'ons' in het algemeen.

Een kwartier later stonden wij naast een voetbalveld te kijken naar een training van een van onze kleinzoons. In de verte, aan de overzijde van het veld, zag ik een groepje 'meisjes van 13' in voetbaltenue huppelen en heen en weer rennen voor hún wekelijkse trainingsuurtje. Een van de 'bakvissen' herkende ik aan haar witte voetbalkousen (als enige), en haar signaal-rose jackje, die mij even daarvoor op de rotonde blijkbaar tóch waren opgevallen en bijgebleven. Dus ‘meisje van 13’ houdt dit jackje voorlopig nog maar aan, want dan word je ook wel 14 en nóg ouder, maar kijk alsjeblieft wel extra goed uit op deze bijzondere rotonde want hier rijdt iederéén ‘verkeerd-om’:"Magic Roundabout Schild db". Licentie Public domain via Wikimedia Commons.
 

Bij het vastleggen van de voorrangsregels rondom en óp rotondes, ovondes, mini-rotondes, turbo-rotondes, enz. heeft men naar mijn mening een grote fout gemaakt. Ergens las ik: ,,De wegbeheerder kan kiezen of fietsers op de rotonde ook voorrang hebben" maar dat is toch te gek voor woorden!? Waarom heeft met dit eigenlijk losgepeuterd uit de Wegenverkeerswet?; de basis voor álle verkeersregels. Voor rotondes binnen en buiten de bebouwde kom gelden verschillende voorrangsregels maar dat vraagt toch om problemen?! O.a. 'haaientanden' geven wat duidelijkheid maar als de tanden van de haaien niet regelmatig worden 'gepoetst' vervagen ze, slijten weg, en worden gemakkelijk over het hoofd gezien. Hagelwitte tanden, prima! want niet goed poetsen veroorzaakt rotte tanden en in dit geval rot-ondes maar eigenlijk gevaarlijke rot-rotondes!