Ingezonden n.a.v. Sleutelen aan de Matrix
Ja, dat gebeurt soms bij
schijfremmen en ik kan mij herinneren dat zelf ook eens meegemaakt te
hebben, twee keer zelfs. In het eerste geval gleden de remblokjes niet
meer soepel heen en terug over de paspennen en sleten ze uiteindelijk
scheef af. Na het verwijderen van wat roest van de paspennen, en het
netjes gladschuren daarvan, heb ik deze heel licht ingevet met
graffietvet en daarbij natuurlijk goed opgelet dat er geen enkel spatje
vet op de remschijf belandde. De tweede keer, nu bij een andere auto,
heb ik uit overmoed (ik wist het toch zo goed?) een fout gemaakt door
daarbij op dezelfde wijze te werk te gaan maar in dit geval bleek het
probleem uiteindelijk niet opgelost en had ik een hoop werk voor niets
gedaan. De oorzaak zat nú op een plek die niet direct zichtbaar was maar
toen ik ontdekte dat de zuigers van de remklauw na het remmen niet
helemaal terugkeerden naar hun beginstand, kreeg ik zo'n 'donkerbruin
vermoeden' dat er inwendig iets niet pluis was. Na het verwijderen en
het totaal
demonteren van de remklauw was de oorzaak van het 'blijven
hangen' van de zuigers al snel ontdekt. Roestpikkeltjes op de remzuiger
belemmerden een soepele terugloop daarvan en daardoor bleven de
remblokken soms even 'aanlopen'. Roest in een remklauw kan ontstaan door
water, hoe weinig ook, dat in de hydraulische olie van het remsysteem is
doorgedrongen. Eigenlijk zou dat niet kunnen maar als de olie lange
tijd niet is ververst gebeurt het tóch. In mijn geval heb ik toen meteen
een remklauw-revisie-set gekocht omdat een totaal nieuwe remklauw, met
vier zuigers! erin, nogal in de papieren liep. Dit soort klusjes kan je
alleen tot een goed einde brengen als je akelig netjes (schoon) kan
werken want één korreltje zand kan de pret al bederven.