maandag 29 september 2014

"Bleef wat hangen"

Ingezonden n.a.v. Sleutelen aan de Matrix

Ja, dat gebeurt soms bij schijfremmen en ik kan mij herinneren dat zelf ook eens meegemaakt te hebben, twee keer zelfs. In het eerste geval gleden de remblokjes niet meer soepel heen en terug over de paspennen en sleten ze uiteindelijk scheef af. Na het verwijderen van wat roest van de paspennen, en het netjes gladschuren daarvan, heb ik deze heel licht ingevet met graffietvet en daarbij natuurlijk goed opgelet dat er geen enkel spatje vet op de remschijf belandde. De tweede keer, nu bij een andere auto, heb ik uit overmoed (ik wist het toch zo goed?) een fout gemaakt door daarbij op dezelfde wijze te werk te gaan maar in dit geval bleek het probleem uiteindelijk niet opgelost en had ik een hoop werk voor niets gedaan. De oorzaak zat nú op een plek die niet direct zichtbaar was maar toen ik ontdekte dat de zuigers van de remklauw na het remmen niet helemaal terugkeerden naar hun beginstand, kreeg ik zo'n 'donkerbruin vermoeden' dat er inwendig iets niet pluis was. Na het verwijderen en het totaal

demonteren van de remklauw was de oorzaak van het 'blijven hangen' van de zuigers al snel ontdekt. Roestpikkeltjes op de remzuiger belemmerden een soepele terugloop daarvan en daardoor bleven de remblokken soms even 'aanlopen'. Roest in een remklauw kan ontstaan door water, hoe weinig ook, dat in de hydraulische olie van het remsysteem is doorgedrongen. Eigenlijk zou dat niet kunnen maar als de olie lange tijd niet is ververst gebeurt het tóch. In mijn geval heb ik toen meteen een remklauw-revisie-set gekocht omdat een totaal nieuwe remklauw, met vier zuigers! erin, nogal in de papieren liep. Dit soort klusjes kan je alleen tot een goed einde brengen als je akelig netjes (schoon) kan werken want één korreltje zand kan de pret al bederven.