vrijdag 5 september 2014

AOW'er de boom in

Gesnoeide Klasemaboom
Een week of wat geleden vroeg iemand mij te helpen met het snoeien van een boom. Ter plekke aangekomen bekeek ik de grote, flink uit de kluiten gewassen magnolia. Een paar forse takken staken over het dak van de woning en hingen boven de tuin van de buren.
Er was zowel een huishoudtrap als een ladder aanwezig. Maar geen van beide bood mogelijkheden om de takken op een eenvoudige en veilige  manier te verwijderen. Noem het een vlaag van verstandsverbijstering of tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid, maar ik besloot zomaar de boom in te klimmen! De laatste keer dat ik dat heb gedaan, was rond mijn 20 ste, toen ik in een boom klom om de omgeving beter te kunnen zien. Dat was tijdens een verkenningspatrouille.
Het klimmen na een pauze van 45 jaar viel op zich erg mee. Om stevig te staan en vanuit een goed zaagpositie takken te kunnen zagen (met een kleine boomzaag), was een ander verhaal. Als ik goed stevig stond,  moest ik bijna mijn arm ontwrichten om te kunnen zagen. En als ik lekker kon zagen, stond ik erg ongelukkig.
Uiteindelijk vond ik mijn draai in die boom en kon ik vrij ontspannen de takken wegzagen. Ik ging er vanuit dat ik de rest van de week vanwege een enorme spierpijn in bed zou blijven liggen. Maar dat bleek wonderbaarlijk genoeg niet het geval. Ook de dagen erna kon ik al mijn spieren pijnloos gebruiken. Ik wist niet dat mijn conditie nog ze goed was.