maandag 15 september 2014

Hoogmade, beetje saai


Als kind fietste ik weleens door Hoogmade. Via de Hoogmadeseweg in Leiderdorp reed ik dan richting de Wijde Aa. Ik herinner me nog dat de weg dwars door het boerendorp ging, met aan weerskanten woningen. Reed ik ook niet langs een kerkje? Alsof je door het feitelijke dorp fietste. Tenminste,zo herinner ik me het daar. Nu gaat het doorgaand verkeer buitenom. Het dorp heeft een RK kerk, waarvan de spitse toren van ver duidelijk zichtbaar boven het polderlandschap uitsteekt. Er is ook een protestantse kerk, maar die oogt wat bescheidener van omvang.
ik kwam voor de molen.......
Hoogmade maakt deel uit van de gemeente Kaag en Braassem. Afgaande op de woningen zal met name in de jaren 60 de boel flink veranderd zijn. Afgezien van wat horeca, voornamelijk met als doelgroep de recreatievaart, is er  alleen nog een supermarkt met postagentschap. Tussen de Wijde Aa en Leiderdorp stroomt o.a. De Does, waarover veel gevaren wordt. Voor het overige aan inkopen en vertier moet men elders zijn. Er is hier een plein waar meer winkels gevestigd waren. Maar de meeste panden staan leeg. Het dorp komt mij over als een soort slaapdorp voor mensen die werkzaam zijn in Leiden, Amsterdam of Den Haag. Er bevinden zich hier ontzettend veel woonboten in een hutje mutje situatie, oftewel heel dicht op elkaar. Maar de omgeving met veel water en molens maakt veel goed. Vooral de oude typisch Hollandse molens vind ik schitterend. Wat zijn we met de moderne windturbines in de Flevopolder toch armtierig bezig.En toch Hoogmade is wat saai met aardige mensen. En o ja koeien. Toen ik een molen in de verte wilde fotograferen, begon een koe warempel te zeiken. Niet tegen mij. Of.....?