maandag 29 september 2014

Op de markt

Er hing hem iets boven het hoofd. Dat zag ik na de mislukte act van een marktkoopman met onbreekbare kammen. Hij stond rondom in de mensen en was bijna niet te zien. Op mijn tenen staand kon ik zijn verrichtingen nog maar net volgen. Hij demonstreerde diverse soorten kammen en boog deze in allerlei richtingen om te laten zien dat je bij hem echt waar voor je geld kreeg. Na afloop van de show kreeg je dan een setje met allerlei verschillende soorten kamme(n)/tjes voor een redelijke prijs aangeboden en ze gingen dan ook grif van de hand. Toen de volgende voorstelling begon, en er weer ruimte was voor een nieuwe groep toehoorders, stond ik inmiddels vooraan en ik kon de verrichtingen van de koopman wat beter volgen. De man deed het prachtig maar halverwege kwam de voorstelling abrupt tot een eind want tijdens zijn vurige betoog, bij een demonstratie met een grote kam, die hij met beide handen boven zijn hoofd bijna dubbel boog, brak deze finaal doormidden, ai!, ai!. Blijkbaar was dit niet de eerste keer want hij had onmiddellijk een pasklare uitleg bij dit pijnlijke moment met: ,,En zo ziet ie er van binnen uit". Toen iedereen er grinnikend vandoor ging lag zijn handel even stil maar hij was zelf net zo buigzaam als zijn kammetjes en begon meteen opnieuw zijn verhaaltje af te steken want in de verte naderden al weer nieuwe 'slachtoffers'.

Fan-tilator