woensdag 24 september 2014

Feenstra kort zijn monteurs


Je mag best weten : ooit heb ik eens bij dat bedrijf gesolliciteerd. Bij Feenstra, een installatiebedrijf hier in Flevoland. In Lelystad om precies te zijn. Men zocht iemand die de kar wilde trekken bij de invoering van een servicemanagementsysteem. De monteurs moesten efficiënter en effectiever ingezet worden. Ik had net een soortgelijk project afgerond bij een internationale brouwerij. Helaas kreeg ik te maken met iemand, die meer oog had voor de stijl van mijn sollicitatiebrief ('had daar geen komma moeten staan?' en 'er staat maar een spatie tussen de cijfers en de letters van de postcode'), dan voor mijn kennis, ervaring en vaardigheden in relatie tot de opdracht. De gesprekssfeer was niet bepaald aangenaam. Wellicht veroorzaakt door het feit dat hij achter zijn bureau in een dik beklede fauteuil en ik ervoor op een kale stoel zat. Het gesprek had veel weg van een verhoor van iemand die een dreigbrief had geschreven. Er was totaal geen belangstelling voor soortgelijke projecten, die ik bij andere bedrijven met succes had uitgevoerd. Ik miste de gretigheid en positieve belangstelling aan de andere kant van het bureau. Ik had al snel voor mezelf besloten : dit gaat hem niet worden. Meneer was Controller en dat zijn vaak betweters op het gebied van ICT.
Niet zo lang geleden kwam een cv monteur van Feenstra bij ons langs. Hij kon de onderhoudsbeurt niet goed uitvoeren, want er was geen verbinding met het centrale systeem op kantoor. Het systeem dat hij gebruikte kon niet stand alone (zonder verbinding met het kantoor) werken. Via zijn telefoon voerde hij ook een discussie over de ouderdom van de ketel. Blijkbaar kloppen de gegevens van de Installed Base niet. Opvallende zaken, vooral omdat mijn gesprek 18 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Met een goed werkend systeem is het financieel korten op de reistijden niet nodig geweest. Een kwestie van slim plannen en efficiënt en effectief werken zonder de kwaliteit uit het oog te verliezen. Wat dat laatste betreft : de leidingen onder de ketel hadden veel weg van een spaghetti kunstwerk met veel afgedopte, loze pijpen. Die zooi hebben we zelf maar laten fatsoeneren.