dinsdag 2 september 2014

Hond aan de rolriem


We hebben nogal eens gebruik gemaakt van rolriemen. Voor de grote honden gebruikten we een extra lange leren riem, maar soms ook een rolriem. Voor Fenna gebruik ik standaard de rolriem. Ze houdt ervan links en rechts te snuffelen en het scheelt bij onverwacht rukken aan mijn pols. Zo'n riem heeft een zwak punt en dat is de bevestiging op de rol. In geheel afgerolde toestand is een ruk al voldoende om de band los te trekken van de rol. Het is dus zaak op tijd de rem erop te gooien, als Fenna hem afrolt om bij voorbeeld even in het struikgewas haar behoefte te doen.
Om het afrollen tijdig te stoppen voordat ie helemaal afgerold is, heb ik de band gemarkeerd met een viltstift. Zodra ik de zwart gekleurde vlakjes zie, weet ik dat ik het afrollen moet stoppen. Zo wordt voorkomen dat de band helemaal afrolt en van het oprolmechanisme afscheurt. Scheelt weer een paar euro's.