Ook achteraf : een pijnlijk reclame bord |
Ik ben altijd bedacht op bepaalde risico's. In warenhuizen kijk ik eerst waar het trappenhuis en de nooduitgang is. Bij races let ik op waar ik ga staan. In een bocht sta ik alleen aan de 'goede' kant. Bij veel snelheidssporten zie ik publiek aan de verkeerde kant in of bij een bocht staan. Als een auto of motor uit zo'n bocht vliegt, weet je zeker dat je de klos bent. Vreemd dat de organisatie dat goed vindt. Niet iedereen denkt na, dus moet de organisatie met alles rekening houden. Toen ik laatst de Classic TT bezocht, staken tijdens de race opeens mensen over. Gewoon over het circuit! Dus niet alles is te voorkomen.
Bumperklevers verweren zich vaak met de opmerking : "Ik kan ver vooruit kijken" en/of "Ik let heel goed op." Maar een mogelijk technisch mankement aan het voertuig dat voor hen rijdt, vergeten ze gemakshalve. Het gaat m.i niet alleen om het doen en laten van publiek en coureurs, maar ook om de techniek. Die kan het ook laten afweten. En dan? Tja, dan is voldoende afstand en in dit geval een goede barrière wel zo veilig.
Als men vooraf zichzelf de vraag had gesteld : wat als het gas blijft hangen? of wat als de stuurinrichting het begeeft?, dan waren er vast en zeker andere veiligheidsmaatregelen getroffen. Maar ja, dat is allemaal achter af en 'wat als'.