Toen ik samen met de eigenaresse onder de motorkap van haar Alto stonden te koekeloeren, stelde ze mij diverse vragen. Toen ik haar had gewezen op het tekort aan koelvloeistof en het belang van een goed werkend koelsysteem, vroeg ze mij of de garage dat niet had moet bijvullen.
Toen ze het daarover had, dacht ik : "Dat niet alleen." Ik heb haar toen in alle openheid gezegd, dat ik een aantal zaken nogal slordig vind van de garage. Ik zou ervoor gekozen hebben, de auto even goed na te zien. Zaken die niet of onvoldoende correct waren had ik dan toch aangepakt. Het gaat in dit geval om wat koelvloeistof, het vullen van het reservoir van de ruitensproeier, het controleren van de accu en de autosleutel (knoopbatterij was leeg). Ik zou tijdens de controle van de accu, ook de marterverjager verwijderd hebben. Zaken die geen klauwen met geld kosten, maar wel een positievere indruk achterlaten bij een koper. Tenzij men liever heeft dat de klant de volgend dag aan de telefoon hangt met vragen / klachten.
Je kent het wel 'Zo meenemen'. Maar zelfs dan mag je als verkopende partij er best wat aan toegevoegde waarde toevoegen. Zoiets kan je in de winstmarge opnemen. Gewoon commercieel blijven, maar dan op een win win manier. Er zijn ook andere manieren. Voor het bijvullen met een vloeistof rekent men vaak standaard 1 liter. Terwijl er vaak minder gebruikt is. Het restant kan men voor de extra service, de toegevoegde waarde, gebruiken. Het is immers al betaald.