zondag 19 november 2023

Een logé -2-

Het was een gewone nacht voor ons. We hebben de labradoodle Beau niet gehoord. In huis is hij erg rustig en ogenschijnlijk op z'n gemak. Wat de rust betreft bijna een tegenpool van Fenna. Thuis is Beau gewoon gehoorzaam, ook al kent hij geen commando's. Maar ook op ander gebied is Beau een tegenpool. Als Beau buiten is, lijkt het alsof ie in zijn eigen wereld terechtkomt. Het is bijna onmogelijk zijn aandacht te krijgen. Hij wil graag vooroplopen en trekt zodoende erg hard aan de riem. Vanwege mijn opkomende reuma in mijn handen is de riem vasthouden een crime. Als ik stil sta, blijft de riem strak gespannen. Met moeite komt meneer naast mij staan en geeft duidelijk aan dat ie niet begrijpt wat er aan de hand is. Hij reageert niet op zijn naam en ook niet op aanstoten met de hand of voet als ik hem uit zijn gedachtewereld wil halen, zijn gedrag te doorbreken.
We weten dat Beau gewend is los te lopen en dat is te merken. Hij loopt niet echt ver weg, maar wel vooral vooruit. De ontmoetingen met andere honden verliepen alle rustig. Ook toen een van honden naar hem blafte. Zijn eigenaren hadden gezegd dat Beau moeite had met zwarte honden. Vanmorgen kwamen we er een paar tegen; een bastaard en een herder. Ik lette op zijn reactie, maar die bleef beperkt tot een kort nieuwsgierig kijken. Een van de loslopende zwarte honden kwam naar ons toe. Hij besnuffelde Beau, terwijl Beau wat terughoudend de kennismaking onderging. Ik zag geen angst of agressie bij Beau, enkel rust. Zelfs toen de andere hond begon te grommen en te blaffen (ik zag de houding veranderen). Het ging er mij om te zien hoe Beau zou reageren. Hij bleef rustig.
Al met al is Beau een erg rustige hond met een vriendelijk karakter. Jammer van het rekken aan de riem. Samen met het gewicht van Beau en het ontbreken van een basisopvoeding (naast je lopen, niet trekken aan de riem, luisteren) maakt met name het uitlaten van hem tot een flinke uitdaging. Een uitdaging die wij vanwege onze fysieke gesteldheid liever niet willen aangaan. Het kan zijn dat Beau zich om een of andere reden losrukt of een van ons doet vallen. Ondanks dat heb ik liever Beau als hond, dan als presentator. 😂 Labradoodle Beau is tenminste echt, niet gemaakt maar natuurlijk.
Beau zou het beste gecastreerd en alsnog opgevoed moeten worden. Castratie lijkt me nodig omdat Beau af en toe last heeft van zijn hormonen. Als dat gebeurd is, is Beau een ideale (gezins) hond.