maandag 20 november 2023

Knallende kroketten

Het is mij voor het eerst overkomen, dat een kroket in de frituurpan ontplofte. Ik ken de verhalen over ontploffende kroketten. Ze zijn eerder een keer uit de vrieskasten van o.a. AH en Lidl gehaald. In die kroketbommen of bomkroketten schijnt tijdens de productie water of waterdamp in de kroket terechtgekomen te zijn. Zelf gebruik ik alleen diepvries kroketten. Bij uitzondering soms verse. De diepvries exemplaren gaan zo'n 7 minuten in het frituur (180 graden). Dat ging altijd goed, tot gistermiddag. Ik schrok me een hoedje. Gelukkig zat het deksel op de pan. Er lagen zelfs twee granaten in de pan, zo bleek even later. Ik had de beide bruine rakkers uit de pan geschept en op een bordje gelegd. Daar ontplofte ook de tweede! De inhoud spoot eruit. Gelukkig kwam de inhoud niet verder dan tot op het aanrecht. Het frituur zal ook vol flarden ragout van de andere kroket. Daar was enkel een lege huls van over. Wat een ellende. Maar ze hebben niet mijn zondagmiddag verpest hoor. Die kroketten kunnen beter in de pan of op mijn bord exploderen, dan in mijn maag. Van het laatste lijkt mij dat ik daar zo'n opgeblazen gevoel van zal krijgen.