maandag 27 november 2023

Een nieuwe steel

Nadat ik de fruitboompjes had verplaatst, maakte ik de spade schoon. Pas toen zag ik dat de steel een flinke barst vertoonde. Tijdens het uitgraven en wrikken heb ik geen krakende geluiden gehoord. Ik ben ook voorzichtig te werk gegaan, want een steel kan pardoes breken. Zo te zien is het ook geen recent ontstane barst, afgaande op de donkere kleur van het hout in de barst.
Onderweg naar de loods heb ik maar gelijk een nieuwe steel voor de spade gekocht. Als een soort van preventief onderhoud. In dit geval is correctief onderhoud niet wenselijk, want dan heb ik tijdens een klus problemen gehad. 
Omdat het hout nat en dus uitgezet was, zat ie flink klem in de houder van de spade. Ik heb daarom de steel vlak bij de houder afgezaagd. Daarna ben ik van bovenaf gaten gaan boren in het restant. Eerst met een 6 mm boor, daarna heb ik de gaten opgeboord met een 10 mm exemplaar. Met een oude schroevendraaier kon ik toen het hout gemakkelijk splijten en door de opening eruit slaan.
De nieuwe steel zat direct als gegoten. Dat scheelt weer werk. Ik heb hem wel een klap op zijn kop (handgreep) verkocht om hem strak op de spade te krijgen. Daarna heb ik de steel gezekerd met rvs schroeven. In de oude was een nagel geslagen, maar die is gaan roesten. Voorlopig kan de spade weer een groot aantal jaren mee. Hoop ik. De oude steel heb ik niet direct weggegooid. In het verleden heb ik zo'n steel gebruikt voor mijn pioniersschop. De oude steel had geen handvat en nu dus wel. Dat oude legerding ligt achter in de auto. Ik gebruik hem meestal tijdens het kamperen.