zondag 19 november 2023

Telstar, de ruimte in

Als ik dit nummer hoor, herinner ik me de wedloop tussen de Sovjet Unie en Amerika om de ruimte te veroveren. De Sovjets waren de Amerikanen een paar keer sneller af. Zoals met de eerste satelliet, de Spoetnik 1, het eerste dier, hond Laika en de eerste mens in de ruimte, Yoeri Gagarin. De eerste vrouwelijk astronaut was Valentina Terskova. Maar de Amerikanen stonden als eerste op de maan.
Mijn interesse in de ruimtevaart ontstond midden jaren 50. Naar aanleiding van de strip op de laatste pagina van de Sjors van de Rebellenclub, waarin Olaf Noord als ruimtevaarder de hoofdrol had. Hij was ontvoerd door aliens of zo. Het was voor mij als kind een sensatie te horen dat een eerste satelliet met succes gelanceerd was. Telstar was de naam van een satelliet van begin jaren 60 en was de aanleiding voor dit instrumentaal nummer. Compleet met 'ruimtevaart geluiden'.