donderdag 30 november 2023

De koe in de kont kijken?

De keren dat men mij vraagstukken teruggaf waarover ik eerder een advies had uitgebracht, heb ik soms een opmerking gemaakt. Ik zei dan : "Had je het maar zus en zo gedaan." Mijn advies had men in de wind geslagen. Dat was voor een paar mensen reden te reageren met : "Dat is de koe in de kont kijken." Die kenden de eigen taal niet zo goed. Ik vertaalde zo'n reactie maar in : "Had maar naar mij geluisterd" of  "Ik had toch gelijk". Het zou anders geweest zijn, als ik geen advies gegeven had. En dat ik op basis van het gedane werk zo'n opmerking gemaakt zou hebben. Dat is voor mij de koe in de kont kijken. Hoe je het wendt of keert : van gemaakte fouten is altijd weer wat te leren. Zo'n koeienkont kan daarom ook erg nuttig zijn. Sommigen gaan liever anders te werk. Gewoon doen en dan zien we wel waar het schip strandt.
De koe bij de hoorns vatten is hun motto. Men zegt ook wel "Niet lullen, maar poetsen". Ik heb daar nooit zoveel vertrouwen in gehad. Ik ben meer van het "Bezint eer gij begint" pas daarna is het bij de hoorns vatten of poetsen geblazen. Ik heb een paar keer gezien hoe men met de hoorns in de handen er pijnlijk achter kwam dat ze van een stier waren en niet van een koe. 😅Bezint eer gij begint. Niet dat het dan altijd een succes is, maar je zult minder last hebben van spijt.