Ten tijde van onze winkel kregen we soms te maken met klachten na een onderhoudsbeurt of reparatie. Wat veel klanten niet wisten was, dat de monteurs merktekens en/of verzegelingen (met lak) aanbrachten op de bouten, moeren en/of schroeven van de delen die gerepareerd of vervangen waren. Het gebeurde maar al te vaak, dat die 'verzegelingen' verbroken waren. Of wel : anderen hadden er aan zitten sleutelen. Daarmee verviel de garantie.
Omdat ook relatief duur en speciaal gereedschap gebruikt werd (Snap On) was vaak aan de bouten en/of moeren te zien dat er ander gereedschap ingezet was. Meesstal waren dan de scherpe kanten van de bouten en moeren wat beschadigd. In de meeste gevallen werden de eigen ingrepen na reparatie en/of onderhoud toegegeven. En dus was er geen sprake van schade aangericht door ons. Als ik een tweewieler met pech ging ophalen met de trailer, liet ik altijd even iemand anders naar het voertuig kijken. Als een soort getuige. Vaak zat er al schade aan. Ik had toen geen cameraatje bij me. Wel een telefoon, maar daar kon ik nog geen foto's mee maken. Zo had iemand een keer een vastloper gekregen met zijn nieuwe scooter. Gelukkig had de pechvogel de tweewieler bij een kennis gestald. De kennis was advocaat. Alleen zij was aanwezig toen ik de scooter kwam ophalen. Ik controleerde na aankomst in haar bijzijn het oliereservoir. Dat was leeg. Ik vroeg de advocaat ook even naar het dashboard te kijken. Ik draaide de contactsleutel om en zie : het rode waarschuwingslampje van het oliereservoir ging branden. Ergo : de berijder had niet tijdig de olie bijgevuld. Mevrouw vertelde na mijn relaas, dat de eigenaar een vriend was van haar zoon. Ze was niet blij met die vriend vanwege zijn duistere praktijken. Die vriend beweerde later in de winkel direct, dat het lampje van het oliepeil niet brandde. Maar dat kon ik dus eenvoudig weerleggen. Toen gooide hij het op een slechte cilinder / zuiger. De beschadigde zuiger en de cilinder zijn toen naar de importeur gestuurd. Het onderzoek leidde tot de opmerking : geen of gebrek aan smering.
Ondanks deze bevindingen heeft de jongeman nog maanden lang vervelend lopen doen in de vorm van uitschelden. Ook buiten de zaak om als ik hem ergens tegenkwam. Dat deed ie altijd als ie voorbijreed. Hij stopte er pas mee, toen ik onverwachts vlak voor hem opdook. Hij schrok ervan. Recht voor hem staand vroeg ik hem : "Nog klachten of zo?" De lafaard zei niets en liep vlug weg.
Laats zag ik een soortgelijke situatie voorbijkomen. "Toen ik zag dat het oliepeil zeer laag was, ben ik direct naar de garage (op 77km afstand!) gereden. Ik wilde hem niet laten bijvullen maar de olie gelijk maar laten verversen", aldus de automobilist. Hij beschuldigde de garage ervan z'n auto vernield te hebben. Op weg naar huis, na het olie verversen was de motor in de soep gedraaid. Logisch, moet je maar niet met veel te weinig olie in het blok gaan rijden. Eerst bijvullen, dan pas weer rijden. Dus ook geen stukje tape over het rode lampje plakken of bij een ratelend geluid de volumeknop van de autoradio verder omhoog draaien!😂