donderdag 29 december 2022

Het zwarte schaap

Ik heb zo'n hekel aan mensen met een kleurtje, die alles en nog wat op hun huidskleur afwentelen. Alsof ze met een aangeboren minderwaardigheidscomplex opgezadeld zitten. Zo zag ik een groep jonge vrouwen (vriendinnen van elkaar) die line dancing wilde leren. Ze stonden al keurig naast elkaar, toen een van hen uit de groep stapte. Ze ging op de bank zitten. Toen haar gevraagd werd waarom ze niet mee wilde doen, zei ze : "Ik zag dat ik de enige zwarte ben." Grrrr. Afgrijslijk! Weer zo'n typische houding waaraan velen met een kleurtje zich schuldig maken. Zo zijn er velen die constant in negatieve zin met hun huidskleur bezig zijn. Wees trots dat je geen grijze / blanke muis bent, jôh! Ze deed net alsof de rest van de groep zich moest schamen omdat ze blank zijn. De andere vrouwen hadden zichtbaar moeite met hun houding. Helaas was er geen bij, die dat sfeer verpestende mens daarop aansprak. 
Het is tegenwoordig zo, dat ik een uitspraak als 'iets zwartwit zien' alleen tegen blanke mensen mag bezigen. Als het tegen een zwarte is, dan is het plotsklaps een racistische uitdrukking. In het algemeen vind ik dat mensen die zo bezig zijn geen positieve aanvulling zijn op onze maatschappij. Ze kweken polarisatie, wakkeren de censuur aan, doen werkzaamheden stagneren, maken anderen onzeker, breken onze woordenschat af  en zaaien angst. Ze kunnen beter eerst in therapie gaan om hun zelfbeeld wat op te krikken en de eigen kleurtje vergeten.

Ps. Ik heb ook een kleurtje en dit is maar een liedje.