zaterdag 31 december 2022

Hopen op regen

Vanwege Fenna's angst laten we haar vandaag tijdens regenbuien uit. Dan wordt er aanzienlijk minder vuurwerk afgestoken. Liever een natte hond dan een bange. We laten haar in deze periode met z'n tweeën uit. Fenna loopt dan tussen ons beiden. Dan gedraagt ze zich een stuk rustiger, dan wanneer een van ons haar uitlaat.
We hopen dat het tot 00.00 uur veel regent en dat het rond middernacht tot een uur of twee droog is. Daarna mag het wat ons betreft weer stortregenen. Hopelijk grijpen de vuurwerkliefhebbers dan hun kans en steken ze alles (veilig) af. Dan is het de dagen erna weer rustig.
De regen weerhoudt er niet iedereen van om vuurwerk af te steken. Hier schuin aan de overkant staan gaten in een schuur, steken daar het vuurwerk aan en gooien het dan over de schutting van zich af. Ze zien niet of er soms iemand loopt of fietst, maar dat schijnt hen niet te boeien. Ik heb vanmorgen wel even een paar jongens gewaarschuwd. Ze staken vuurwerk af, waaronder een vuurpijl. Die had het joch op de grond gelegd en aangestoken. De pijl schoot naar het fietspad waar ik reed. Voor mij reed een postbode en vlak voor haar ontplofte de vuurpijl met een enorme knal op het fietspad uiteen. Ik vond het toen toch even nodig de beide jongens even op hun verkeerde manier van vuurwerk afsteken te wijzen. Een 'sorry meneer' was voor mij voldoende.
Fenna heeft tijdens de wandeling de haar gebruikelijke boodschapjes gedaan. Hoera! Nu maar hopen dat het veel regent.