zaterdag 17 december 2022

Nog meer dwang

Tot op heden maak ik veel gebruik van Sonja's mobiele telefoon. Meestal gaat het dan om toepassingen, die bij gebruik ervan een 06 nummer eisen.
Zoals gezegd word ik door de overheid gedwongen per 1 januari 2023 een mobiele telefoon te gebruiken voor mijn DigId. Afgelopen week kreeg ik bericht van mijn bank, dat ook zij dit van mij eisen. Anders kan ik straks niet meer internetbankieren. Tegenwoordig komen er steeds vaker 'oplossingen' die in feite problemen opleveren. Vooral ten aanzien van de democratie in het algemeen en mijn vrijheden in het bijzonder. 
Ik beschouw het inzetten van die telefoon maar als een wisseling van apparaat. Dus zet ik de telefoon alleen aan als ik die websites wil gebruiken. Voor de rest blijft het toestel uitgeschakeld (is ie dat dan echt?) in de la liggen. Alleen als ik op vakantie ga, neem ik het mee. Ook 'uitgeschakeld', totdat ik hem nodig heb. Zo hoop ik hem te kunnen blijven gebruiken.