woensdag 28 december 2022

Van school gestuurd

Het is dit brave menneke twee keer overkomen : van school gestuurd worden. Al moet ik erbij zeggen, dat de eerste keer eerder sprake was van een soort toegangsverbod. Omdat ik laat in het jaar jarig ben, ging ik pas een halfjaar voordat ik 7 werd naar de lagere school. Voor de kleuterschool vond men mij toen te oud. Al was het wel zo, dat ik daar mijn jaren wel volgemaakt heb. Ik ging te vroeg naar de kleuterschool Aan de Hoofdstraat, omdat mijn grote broer niet alleen wilde. Dus gingen wij samen. Maar ja, toen ik zes jaar werd, bleef ik vanaf januari tot september(?) 1955 thuis. In die periode ging ik met mijn moeder mee op familiebezoek. Met de bus naar Amsterdam en Rotterdam.
Toen ik na de zeer lange vakantie weer naar school moest, had ik het er moeilijk mee. Thuis was goed bevallen.
Zo'n 10 jaar later ben ik echt van school gestuurd. Wegens wangedrag! Ja, ja, ik en wangedrag. Dat is zoiets als een sprintende slak. Maar goed, ik had me misdragen op de Mulo aan de Van Geerstraat. In die tijd werd er geregeld met een aluminium kam 'muzikale geluiden' geproduceerd. De kam moest op het tafelblad gedrukt worden met de tanden omhoog. Vervolgens moest je hem als een harp bespelen. Ik had ook zo'n kam. In mijn kontzak. Na weer veel getingeltangel, was de leraar Frans het zat. Hij gaf de klas een waarschuwing, want hij wist niet wie de daders waren. Heel toevallig klonken die geluiden net als ie met de rug naar ons toe stond. Op zeker moment wilde ik gaan verzitten, omdat ene klasgenoot mij met zijn liniaal in mijn achterste zat te porren. Toen ik een beetje mijn kont optilde, bleef mijn kam achter de rugleuning van de stoel hangen en floepte uit mijn kontzak. Ik wilde hem oprapen, maar toen zei meneer Schippers dat ik de kam moest inleveren. Na de les wilde ik mijn kam weer terug, maar die kreeg ik niet. En ik had hem hard nodig vanwege mijn kuif! Dus heb ik de kam maar even uit zijn la gepakt. Gevolg : 3 dagen extra vakantie!