maandag 19 december 2022

Vrouwen in de techniek

Vandaag is de cv ketel onder handen genomen. Omdat het een huurwoning betreft, kwam een externe monteur dat doen. Het was een jonge vrouw. Kijk, dat vind ik dan weer leuk. Niks geen mannenberoep! Net zoals veel andere beroepen die nog als een mannenwereld bekend staan. Ik vind het ook wel stoer staan. Ooit maakte ik een fout door aan een vrouw achter de balie van een bedrijf te vragen naar een monteur. Maar ze reageerde daar heel leuk op. Ze zei : "Het is even wennen, maar deze mevrouw heeft er ook verstand van." Dat was ergens in de jaren 80, toen er nauwelijks vrouwen een technisch beroep hadden. In bepaalde series zie ik op tv ook vrouwen als automonteur of timmerman of lasser bezig. Ik vind het prachtig! Rest nog de gelijke beloning en het rekening houden met de aanwezigheid van een vrouw door het mannelijk personeel. Aan beide schort het nog vaak.
Wat mij trouwens opviel : zij is veel langer bezig met het onderhoud dan haar mannelijke collega's tot op heden. Hebben die gasten het soms met de Franse slag gedaan? Doet ze het grondiger of is ze nog niet zo ervaren? Ach, het maakt niet uit. Zolang de ketel het maar goed doet.