maandag 5 december 2022

Persoon en gedrag

De reactie van de meneer van de motorzaak liet weer eens zien, hoe lastig het is om iemand op z'n gedrag aan te spreken. Al geef ik toe, dat ik wellicht het woord aso beter had kunnen weglaten. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld vanwege eerder opgedane ervaringen met deze meneer, waarin ie blijk gaf geen rekening te willen houden met anderen.
Ik hoop dat meneer anders reageert als een monteur een verkeerde bougie of olie voor een motorfiets gebruikt. Is zo'n monteur dan een fout iemand of is het een verkeerde handeling? Mensen maken nu eenmaal fouten. Zoals ik al vaker verteld heb, is de houding / reactie van betrokkenen bepalend voor het verbeteren / veranderen van processen. Mensen trekken zich kritiek vaak persoonlijk aan, terwijl het om een handeling van hen gaat. Dat maakt het doorvoeren van veranderingen lastig. Ik heb er een keer een compleet project (invoering van een kwaliteitssysteem) door zien vastlopen.