dinsdag 16 februari 2021

Slapende honden

Als de (sociale) media zwijgen over bepaalde onderwerpen of artikelen blokkeren, dan word ik juist heel erg nieuwsgierig. Het is net als vroeger, toen mij als jochie bepaalde dingen verboden werd. Toen wakkerden die verboden ook mijn nieuwsgierigheid aan. Dus ging ik toen ook op zoek.
Door het lezen van andere, meer verborgen, berichten zie ik dat onze media vaak halfslachtig melding maken van gebeurtenissen. De andere berichten maken het mij mogelijk zelf een meer evenwichtige keus te kunnen maken of conclusies te kunnen trekken. Wat dat betreft maken veel standaard berichten de slapende hond in mij wakker.
Het zoeken vergt wel veel tijd en geduld. Als ik iets wil weten wat men verborgen wil houden, presenteert de zoekmachine als eerste alle standaard en/of positieve berichten en opmerkingen. Na flink wat geblader komen pas de gegevens die overeenkomen met mijn zoekopdracht. Stel ik wil zoeken op missers van de Ajax voorhoede. Met een soortgelijke presentatie komt zo'n zoekmachine eerst met alle gemaakte doelpunten, de gewonnen wedstrijden, de kampioenschappen enz. En helemaal achteraan misschien iets over gemiste kansen. Ergo, de media en zoekmachines manipuleren ook erg. Zoekt en gij zult vinden.
en aanzien van het coronabeleid zijn er al een paar uitspraken van rechters geweest. Die geven aan dat de overheid op een aantal fronten onwettig bezig is. Een van die zaken betreft de Avondklok. Daar zou geen dringende reden voor zijn. Over dit soort uitspraken lees ik erg weinig in het reguliere nieuws. Het geeft (nog meer) te denken.