woensdag 24 februari 2021

Keukenkast ophangen

Nadat vanmorgen  het setje met ophangbeugels is bezorgd, ben ik maar gelijk aan de slag gegaan in de badkamer. Ik moest daar eerst twee legplanken leegmaken en verwijderen. Die zijn daar zo'n 8 jaar geleden geplaatst en begonnen lelijk te worden. Ook het aanzicht van al die spullen was niet bepaald aantrekkelijk. Maar ja, je weet hoe dat gaat. Als het er eenmaal zit, dan ga je het niet zo snel veranderen.
Nadat de planken verwijderd waren, heb ik de (verstelbare) montagebeugels in de kast gemonteerd. De montage verliep vlotjes, maar,
naar later zou blijken, niet helemaal correct.
Vooraf heb ik de ophangpunten op de muur bepaald. Ik wilde de gaten per se in de voegen hebben. Zo blijven de wandtegels gespaard. Toen we samen de kast gingen ophangen, bleek dat de beugels 4 mm te ver naar achteren geplaatst waren. De kast kwam zodoende, na helemaal aandraaien van de beugels, met de bovenkant niet helemaal tegen de muur. Ik had geen zin de beugels
zo'n klein stukje te verplaatsen, omdat de schroefgaten dan te dicht bij elkaar zouden komen. Daarmee zou ik het risico op het barsten van het hout (geplastificeerd spaanplaat) vergroten. Ik heb het opgelost door aan de onderkant van de kast een lat van dezelfde dikte (4 mm) tussen de kastrand en de muur te plaatsen. Dankzij de verstelbare beugels hangt de kast nu waterpas en stevig tegen de wand.
Het geheel oogt aanzienlijk beter dan de twee legplanken. Klus geklaard. Er is minder ruimte dan voorheen, maar dat is geen probleem. Sonja mag de spullen nog eerst even 'opschonen', voordat ze in en op de kast gaan. Onder de kast komt nog een legplank. Maar dat doe ik een andere keer.