zondag 28 februari 2021

Mistig

met gewone verlichting
Er was vanmorgen vrij weinig zicht vanwege de mist. Toch zwaaide ik onderweg geregeld naar mensen. Als ik samen met Fenna richting het Dorpsbos de straat uitloop, wandelen we recht op een woning af. Voorheen woonde daar een stel, dat altijd even de hand op stak ten teken van groet. Sinds kort woont er een gezin met kleine kinderen. Toen een van hen mij met Fenna zag aankomen zwaaide ze enthousiast. Ik zwaaide natuurlijk terug. Haar moeder kwam even kijken wat er aan de hand was. Dus zwaaide ik nogmaals en moeder zwaaide terug. Ik kom ze soms ook buiten tegen, dus we zijn wat bekend met elkaar. Verderop woont een bejaard echtpaar. Zij zitten 's morgens aan de keukentafel bij het raam. Ook zij zwaaien even. Dat doen ze ook als ze overdag in de woonkamer zitten. Ik heb ze een keer geholpen met het aanbrengen van kerstverlichting aan de gevel. Onderweg wordt ook gezwaaid door en naar bekenden. Ze laten net als ik de hond uit. We kennen elkaar van ontmoetingen en gesprekjes.
Het was mistig. Behoorlijk mistig. Van de paar auto's die over de provinciale weg voorbijkwamen, voerde er slechts een de juiste verlichting. De anderen hadden enkel de dagrijlampen aan. Aan de achterkant werd geen verlichting gevoerd. Zou bij die auto's soms de dashboardverlichting ook branden als de motor gestart is en de drl's aanstaan?