zondag 28 februari 2021

Het geheugen opfrissen

Gisteravond was het weer quizavond op de tv. We doen vaak mee, al was het maar om onze kennis te toetsen en/of in ons geheugen te graven. Gisteren kwam er een vraag voorbij, die interessant was vanwege de tijdsperiode; de jaren 70. Ik had in 1969 al een motor (Benelli 125 SS) en wat later, in 1972, een auto (Fiat 128). Op grond van mijn herinneringen kon ik de vraag 'Wat werd in 1972 in Nederland verplicht?' goed beantwoorden. Ik droeg al een helm op de motorfiets, terwijl die nog niet verplicht was. Begin jaren 70 waren er meer nieuwe regels. Zo heb ik nog spatlappen onder de Fiat moeten monteren en mocht ik niet meer met parkeerlichten rijden in plaats van met de gewone verlichting. De Fiat heeft nooit een APK keuring ondergaan. De keuring kwam veel later, begin jaren 80.  De gordelplicht
was ten tijde van de Fiat ook niet van kracht. Er zaten alleen op de voorstoelen heupgordels. Die had ik trouwens toch altijd om. Ja, ik was wel bezig met mijn eigen veiligheid. Het goede antwoord was dus de helmplicht. Maar daar had ik geen last van, want ik zoals gezegd droeg ik hem al. Hoe het met de kinderzitjes geregeld is, weet ik niet (meer). Die van ons zaten in zo'n stoeltje tot ze een jaar of 4 waren. Ik weet wel dat er op een gegeven moment eisen gesteld werden aan het stoeltje en dat leeftijd en/of lichaamslengte criteria waren.