Voor het repareren van de gatenkaas in de VW Crafter, heb ik geen matje gebruikt. Dat vond ik niet nodig. Ik heb gewoon het polyesterplamuur erop gesmeerd.
Ik heb in het verleden die matjes wel gebruikt in combinatie met een vloeibaar vulmiddel, ook op basis van twee componenten. Zoals voor onze (polyester) zeilboot en om (eveneens polyester) kappen van motorfietsen en scooters te repareren. Ik gebruikte het spul bij de tweewielers dan aan de binnenkant. Lekker uit het zicht. De kappen voor dat soort voertuigen zijn schrikbarend duur. Vandaar dat na een aanrijding al snel de woorden 'total loss' vallen. We hebben een tijdje beschadigde kappen gerepareerd en weer verkocht. Dat was een goede business. Ik heb de matjes ook een paar keer preventief ingezet. Om bevestigingspunten extra te verstevigen. Er zijn kappen waar ogen in zitten voor de bevestiging. Soms zitten die ogen nogal dicht langs een rand. Dan is voorkomen beter dan herstellen. Of wel preventief in plaats van correctief onderhoud.
Ik heb ook wel een paar keer het blik van een frisdrank of bier gebruikt als hulpmiddel. Ik herinner me een keer een gat in de carrosserie. Ik heb achter dat gat eerst een stukje blik geplakt. Daarna ben ik het aan de buitenkant gaan plamuren. Op die manier viel er geen plamuur door het gat naar binnen.