maandag 10 december 2018

Met weinig woorden

Vandaag sprak ik een lotgenoot. Dat klinkt wat zwaarmoedig, maar het valt wat ons betreft best wel mee. Het was iemand met dezelfde klachten als ik. We hebben beiden het idee, dat anderen veel meer moeite hebben met onze beperkingen dan wij. We zien er immers verder normaal uit. Eh... of overdrijf ik nu? Maar goed, wij hebben ons erbij neergelegd, dat gebeurtenissen in ons leven ons nu eenmaal hebben veranderd. En ja, dat is ook voor anderen niet altijd even leuk. Net als de doornen aan de rozenstengels.
Het fijne van zo'n gesprek is, dat we beiden weinig woorden nodig hebben om elkaar te begrijpen. We zeiden tegen elkaar dat we gewoon wat gek zijn. Haha! Ergens zijn we dat ook, als het woord gek in dit geval vreemd betekent. Door onze vreemde grijze massa vergeten we ook veel. Zelf maak ik gebruik van papiertjes en de kalender om zaken te onthouden. Hij gebruikt een smartphone als notitieboekje, dankzij een of andere app. Die app waarschuwt hem als hij een afspraak heeft. En zo deed dat stukje software nog meer dingen voor hem. Het klonk mij enigszins app-art in de oren. In positieve zin. Komt bij dat ik een hekel heb aan smartphones. Ik heb wel een lapptop; die laat ik meestal thuis. Daarmee houd ik Google voor de gek. Maar goed, hij was erg tevreden met zijn smartphone. Ik weet het nog niet. Ik heb nog steeds het idee dat van zo'n smartphone de phone voor mij is en het smart gedeelte voor de fabrikant en de softwareleveranciers; big brother is watching me.
Dat gevoel werd onlangs bevestigd door een Deense documentaire, waarin men liet zien waartoe apps in staat kunnen zijn. Want wie controleert er inhoudelijk zo'n app? De Deense app kon smartphones op afstand in- en uitschakelen, ook de camera. Men kon zo mensen volgen in hun doen en laten, inclusief verzonden en ontvangen data. Zo had men tijdens een geheime vergadering van een overheidsdienst afgeluisterd dankzij de app. Je had de gezichten van de beide dames eens moeten zien. Zo kan het dus met apps gaan. De docu was dan ook als waarschuwing bedoeld.
Natuurlijk hadden we als 'gekken' ook wel verschillen. Niet elke gek is immers hetzelfde. Hij is sneller vermoeid dan ik en kan zodoende minder presteren. En ik denk dat ik zelf wat gekker ben dan hij. Maar dat komt vast omdat ik ook ouder ben.