zondag 30 december 2018

De remleiding demonteren

wat een roest!
Het stukje van de oude remleiding van de Ducato dat voor de nodige ellende heeft gezorgd, heb ik mee naar huis genomen. In ons eigen schuurtje ben ik op mijn gemak aan de slag gegaan om de wartel van de oude remslang los te maken. Zoals op de foto te zien is, was de hele mikmak onder het beschermrubber flink geroest. Een reden temeer ook de andere te vervangen. Ik heb het vraagstukje 'hoe maak ik dit los?' met het nodige denkwerk vooraf aangepakt.
Ik heb eerst met een staalborstel en een vijl de roest verwijderd. De vijl was nodig om de kanten waar de steeksleutels geplaatst worden weer mooi effen te krijgen, zodat de steeksleutels erop zouden passen. Eerder heb ik de rubberen bescherming verwijderd. Toen werd het werk van de Italiaanse roestduivel heel erg zichtbaar. Daarna heb ik kruipolie gebruikt, in de hoop dat ie zich tussen het schroefdraad zou nestelen. De boel zit al sinds 1994 vast. Om de olie meer ruimte te geven, heb ik het zaakje boven een gasvlam verwarmd. Daarna van de vlam af en weer wat kruipolie erop gespoten. Toen even de olie zijn werk laten doen en de moer van de slang in de bankschroef geklemd. Ringsleutel 17 bleef dus onaangeroerd. Vervolgens ben ik met ringsleutel 11 heel voorzichtig druk op de wartel gaan uitoefenen. Heen en weer (los - vast) om hem eerst los te krijgen. Ik heb de verhittingsprocedure herhaald en ben toen weer gaan
proberen. Na de tweede keer voelde ik dat er beweging in de wartel kwam. Even later had ik hem, zonder veel kracht te hoeven zetten, los. Hoera! Stap 1 is gelukt.
de wartel is los van de slang
Daarna heb ik de wartel met restant remleiding weer opgewarmd en geolied. Met een griptang heb ik geprobeerd het stukje leiding te draaien. Na een paar pogingen, inclusief verhitting, schoot het stukje leiding los. Ik heb het beschadigde, platte stukje voorzichtig afgezaagd. Daarna kon ik het restant uit de wartel trekken. Weer een Hoera! van mijn kant. Voorbijgangers zullen wel gedacht hebben : "Wat gebeurt daar in dat schuurtje?" Nou, een feestje dus. Zo zie je maar weer, een tegenslag leidt weer tot een nieuwe uitdaging. Als die leidt tot een succes, dan is het feest voor mij.
stukje remleiding is los van de wartel
Ik heb nu een losse, schone wartel en een stukje van de remleiding. Weer een stapje richting het eindresultaat : nieuwe remslangen op de Ducato.
Ik hoop op de remleiding een flens (opstaande rand) te maken, zodat ik de wartel weer kan gebruiken. Als de remleiding tekort blijkt te zijn geworden, dan ga ik er een nieuw stuk tussen plaatsen met behulp van een koppelstuk. Hoewel, ik overweeg de hele leiding te vervangen. De leiding moet ik toch per 5 meter kopen en ik wil de remslangen aan de bestuurderskant ook vervangen, vandaar.