maandag 17 december 2018

Begrijpend lezen

Als kind moest ik een stukje tekst lezen en dat navertellen. Zo leerde ik begrijpend lezen. Maar blijkbaar heeft niet iedereen dat geleerd.
Iemand schreef op een website over dieren een lovend verhaaltje over haar hond. Compleet met hartjes en kusjes. Ze had de hond uit een asiel gehaald en een cursus met succes doorlopen. Ze omschreef hem in de intro met 'mijn tweedehandsje' (tussen aanhalingstekens dus). Dat woord was reden voor een paar mensen om een negatieve reactie te schrijven. Ze vonden dat de hond vanwege het woord als een product weggezet werd en gaven in hun teksten aan te twijfelen aan de liefde voor het dier. Nou, wat mijn manier van lezen betreft, de liefde voor de hond spatte er vanaf.
Ik kom vaker reacties tegen op die site van mensen die niet zo goed zijn in begrijpend lezen. Met onnodige irritaties als gevolg.