vrijdag 1 september 2017

Krikpunten Ducato

Zoals eerder bericht zijn de voorste punten waar de krik onder moet nogal zwak geworden. Ik ben bezig te achterhalen hoe de constructie ervan is. De beide punten bevinden zich niet onder de chassisbalken, die in de lengterichting van de bus lopen. De achterste bevinden zich wel onder die balken, wat me logischer lijkt.
Om de constructie te kunnen achterhalen zou ik wat plaatwerk moeten wegslijpen. Een andere optie is kijken met een minicamera. De krikpunten (rood omlijnd) zijn hol. Mijn voorstudie heeft geleid tot de volgende indruk. Tussen de chassisbalk en de zijkant van de wagen bevindt zich een stalen verbinding, bestaande uit een hoek- of een platprofiel. Ik denk het laatste, omdat het midden stuk (geel) wat doorbuigt bij het opkrikken. De uiteinden zijn nog in prima conditie. Op YouTube zag ik dat iemand, die eerst het krikpunt / blokje had weggeslepen en toen een zeer dik stuk platprofiel van zo'n 40 cm ertussen heeft gelast. Daarna werd het krikpunt erop gelast. Ik overweeg het probleem op dezelfde manier op te lossen. In plaats van plat wil ik hoekprofiel gebruiken, voor meer stevigheid. Maar voordat ik dat ga doen, ga ik eerst nog even naar de Ducato sloperij in Kampen. Daar hoop ik de juistheid van mijn oplossing bevestigd te krijgen.
Ik zal dan zelf aardig wat voorwerk kunnen doen en het laswerk overlaten aan een vakman. Robert!!!