zwak krikpunt |
Om goede werkruimte te maken heb ik het voorwiel verwijderd. Voor de veiligheid heb ik twee assteunen geplaatst. Je weet maar nooit. Telkens als ik met een krik aan de gang ga, zie ik weer dat nare beeld van iemand die onder zijn auto doodgedrukt werd, toen de auto van de krik schoot. Dat mag mij niet overkomen.
een en al roest en deels weggeroest |
Het krikpunt zelf was ook in zeer slechte conditie. Het 'hoedje' is een open constructie, waar gemakkelijk water en vuil in komen en blijven liggen. Met gevolg : roest! De Italiaan die dat verzonnen heeft moeten ze een jaar geen pasta geven.
De situatie bracht mij tot een kloek besluit : alleen de krikpunten verwijderen en vervolgens de boel met plaatwerk weer dichtmaken. Er zijn andere plekken onder de wagen waaronder een krik gezet kan worden. Ik heb die met blauwe verf gemarkeerd.
nu nog dichtmaken |
Ik heb het gapende gat van binnen gelijk maar even met een antiroestmiddel behandeld.
Het weer dichtmaken van de beplating is een lasklus, die ik niet zelf beheers. Het plaatmateriaal is vrij dun en ik zie mezelf er zo een Italiaanse gatenkaas van maken. Onder het motto doe enkel dat gene waar je goed in bent, heb ik maar een afspraak gemaakt met een plaatwerker. Op de grote kale plek heb ik een pleister geplakt tegen inkomend vocht. Ik ben weer wat wijzer geworden.
Als deze uitdaging achter de rug is, dan rest mij nog één plekje dat ik wil aanpakken. Het stelt niet veel voor en het is niet direct zichtbaar. Ik zag het toen de bus op de brug stond. Achter de achterbumper zit op het plaatwerk een roestvlek met een gaatje. Ik ben nu eenmaal een Pietje Precies. Als ik dat wil aanpakken, moet de bumper eraf. Ik heb de bouten en moeren van de bumperbevestiging alvast met WD-40 bespoten.