Na ruim 7 jaar trouwe dienst is het werkpaard van Sonja, de Gazelle e-bike, na een kort maar krachtig marktonderzoek ingeruild voor een exemplaar van Stella. Er kwam twee weken geleden een grote vrachtwagen voorrijden, waarin een aantal fietsen stond te wachten op een proefrit. Er werd een keus gemaakt. Daarna begonnen de onderhandelingen omtrent de inruilprijs en de accessoires in de vorm van een set fietstassen en een middenbok. En zo kwamen de partijen tot een overeenkomst, die meneer ongezien wilde laten ondertekenen! Toen de order alsnog getoond werd, stonden de bestelde accessoires onder het kopje Opties. Dus dat moest wel even aangepast worden, alvorens alsnog getekend werd. Dat stiekeme gedoe gaf geen goed gevoel.
De verdere afhandeling van de transactie verliep niet bepaald naar wens. In de orderbevestiging stonden de afgesproken accessoires opeens apart. Die weergave wekte de indruk, dat ze buiten de totaalprijs vielen en dat was niet de afspraak. Dus toch maar even een e-mail gestuurd. Daar kwam geen enkele reactie op. Dus toen gebeld. De order werd met excuses aangepast, zodat de totaalprijs inclusief de accessoires was. Mooi dus.
Vandaag werd de fiets afgeleverd. En wat denk je? Juist, de accessoires wilde de transporteur als extra kosten berekenen! "Neem alles maar weer mee!", was Sonja's reactie. Maar dat bleek haast onmogelijk. Dankzij het tonen van de e-mail en de info van het telefoongesprek werd de afleveringsbon alsnog met een diepe zucht aangepast en toen pas ondertekend. 't Is maar dat je het weet. O ja, de middenbok was niet op voorraad en wordt nageleverd.
De oude Gazelle is dus ingeruild. Ik had geen enkele behoefte aan die fiets. Mijn benen en conditie zijn nog dermate goed, dat ik daar geen afbreuk aan wilde doen door op een e-bike over te stappen. Dat kan altijd nog.