woensdag 25 oktober 2023

Gewenning

Nu de jaren gaan tellen, merk ik dat ik het sneller koud heb dan voorheen. Het is niet zo, dat ik nu dagelijks in winterkleding rondloop. Het gebruik van die kleding hangt af van de buitentemperatuur / weersomstandigheden en mijn gezondheid. Ik wil ermee voorkomen, dat ik het te snel koud krijg en aan dikke kleding ga wennen. Dan loop ik zomers ook nog met een winterjas en een trui rond. En dat is niet mijn bedoeling.
Hetzelfde geldt voor de temperatuur in huis. We blijven van de thermostaat af. Als ik het koud krijg, trek ik een vest of trui aan. Of ik sla een deken over mijn benen. Maar de thermostaat in de woonkamer gaat niet hoger. Hij staat meestal op 19,5 Celsius. In de wintermaanden draag ik pantoffels en geen slippers. Als ik koude voeten kreeg, was er nog een wandelende verwarming, Fenna. Ik legde dan mijn voeten tegen haar aan. Maar dat kan niet meer.