vrijdag 13 oktober 2023

Een lampje vervangen

Als een waarschuwingslampje van de richtingaanwijzers op het dashboard snel knippert, dan weet je het wel : een kapot lampje. Aan de buitenkant bevinden zich 6 lampjes. Drie aan elke kant. Voorop, op de zijkant van het spatbord en achterop.
Het bleek het lampje aan de rechtervoorzijde te zijn. Het is een oranje exemplaar. Laat ik die nu net niet in de set met reserve lampjes hebben. Ik zag ook gelijk een andere uitdaging. Het lampje bevindt zich behoorlijk verstopt in de unit. Maar goed, ik moest toch lampjes kopen, dus ik besloot daarna naar de loods te rijden. Daar kan ik op mijn gemak aan de slag.
Bij de loods aangekomen besloot ik na wat vooronderzoek de unit uit te bouwen. Ik meende dat door slechts twee boutjes te kunnen doen. Maar dat was dus niet zo. Om binnendoor bij de houder te kunnen komen, moest ik het luchtfilter en de slangen losmaken. Of.... ik moest iemand met lange vingers zien te charteren. Maar daar lopen helaas geen criminelen rond.
Terwijl ik me over het vraagstuk boog, verscheen onze zoon. Ik zag direct dat hij niet alleen kleinere handen heeft, maar ook langere vingers. Die van mij zijn net knakworsten en dan ook nog bevestigd aan reumascharnieren. 😅 Ik heb een deel van een luchtslang en het deksel van het luchtfilter losgemaakt, zodat hij in elk geval zijn hand in de kleine opening kon steken. Na wat gefriemel kwam de houder met het lampje boven water. De gloeidraad van het lampje lag los in de bol. Toen het nieuwe lampje geplaatst was, begon het geworstel om dat met de houder weer in de unit te plaatsen. Die moest erin gedrukt en vervolgens een slag gedraaid worden. Nou, daar was ie wel even zoet mee, omdat er geen ruimte was om de draaiende beweging met de hand te maken. Maar uiteindelijk lukte het hem wel. Daarna heb ik even de boel getest en 'hoera!' hij doet weer normaal.
Voor het andere lampje, links voor, hoef ik niet zo bang te zijn. Aan die kant is veel meer ruimte, zodat de unit toegankelijker is. Ook voor mijn handen.
Ik herinner me overigens nog een Aprilia scooter met een kapotte lamp in de koplamp. Daarvoor moesten de de kappen verwijderen om bij het lampje te kunnen komen. Het werd dus een duur lampje. Maar de klant mocht toekijken hoe we dat deden, zodat ie een volgende keer het zelf kon doen.