Omdat ik alleen was, heb ik de fiets maar een beurt gegeven. Ik merkte steeds vaker, dat de versnellingen het af lieten weten. Ik kon schakelen wat ik wilde, maar er gebeurde niets. Erg vervelend als je toch geregeld even een lagere of hogere versnelling nodig hebt. Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn fietsje.
Vanwege mijn werk bij de fietsenwinkel, weet ik nog wel in grote lijnen hoe de versnelling afgesteld wordt. Maar de details wist ik niet meer. Ik had geen zin de laptop aan te zetten en met YouTube aan de gang te gaan. Dus heb ik de fiets op z'n kop gezet en ben toen al schakelend en met de hand trappend gaan kijken naar het mechanisme. Al snel had ik weer het beeld van wat eraan schortte en hoe dit te herstellen is. De versnellingskabel was te lang geworden; te veel uitgerekt. Ik heb de kabel eerst wat strakker gezet, door de binnenkabel wat aan te trekken. Dat was iets meer dan een halve centimeter. Al draaiend aan de trappers en schakelend heb ik de versnellingen toen afgesteld. Natuurlijk heb ik even een rondje gereden en de boel getest. Ik ben geen motorfantast. Alles werkt weer als vanouds(hoorn). Daarna heb ik de fiets wat schoongemaakt en overige bewegende delen gesmeerd. O ja, ik heb ook de voorremmen afgesteld. Die gebruik ik het meest. Dat heb je als motorrijder.