dinsdag 27 juli 2021

Een bandenwissel

Vanmiddag kwam ik op het idee om vier banden te wisselen van een Seat Ibiza. De eigenaar had daar een opmerking over gemaakt. Er zaten nog winterbanden op. De zomerbanden lagen achterin de Seat. De auto (2005) heeft weliswaar een 1.8 diesel motor, maar is desondanks behoorlijk snel. Dit keer moest alles met de hand gebeuren. Voorheen gebruikte ik een luchtsleutel om de wielbouten te lossen. Maar vandaag was het mankracht. Niet met zo'n miezerige kruissleutel, maar met een redelijk lange handgreep met een dop 17 erop. Op alle vier de wielen was een antidiefstal bout aanwezig. Die bouten zijn
niet nodig voor de winterbanden, die op lelijke stalen velgen zitten. Nee, ze zijn voor de lichtmetalenvelgen met de zomerbanden.
Het wisselen verliep redelijk vlot. Keurig op de helft van de klus was het pauze vanwege een regenbui. Hoera! Het lastigste was het monteren van de andere set. Het manoeuvreren van de wielen om een wielbout te kunnen monteren was een crime. Het was soms heel frustrerend
om hem op gevoel voor het gat te positioneren en hem dan nog niet erin te kunnen krijgen. Misschien een conflict met mijn mannelijke inborst. Wie al het zeggen? Ik dus. Na de wissel heb ik de winterbanden achterin de auto gelegd.
Al met al duurde het werk iets langer dan bij een gemiddelde Formule 1 pitstop. Maar ja, ik ben geen 30 jaar meer en die gasten hebben regenpakken, zijn met zo'n 10 man bezig en hebben goed gereedschap. De velgen met de zomerbanden staan trouwens wel een stuk sportiever dan de stalen met zo'n plastic wieldop.