vrijdag 16 juli 2021

Herstelwerk harde schijf

Nadat ik de geredde bestanden op een externe harddisk ontvangen heb, ben ik thuis ermee aan de slag gegaan. Na een eerste controle heb ik de pc-dokter een berichtje gestuurd, dat ik tevreden ben met het resultaat.
Het laatste is een enorme buts aan fotobestanden in mappen. In de oorspronkelijke situatie had ik per jaar een map met foto's. Binnen zo'n jaar mappen per maand met voor bijna elke dag een map met foto's van die dag. Zo had ik ook een map Vakanties. Ook daarin per jaar een map en daar binnen een map per uitstapje / trip met foto's. Op die manier had ik nog meer mappen, zoals Motoren, Flevoland, Militaire dienst, Familie enz.
Zelf vond ik het erg overzichtelijk.
Ik heb getracht die structuur weer aan te brengen in de chaos aan mappen. Na een ochtend ploeteren (knippen en plakken) is het me vrij aardig gelukt de schijf weer overzichtelijk te maken. Toen dat gedaan was, heb ik de nieuwe opzet veiliggesteld. Het maken van een back-up duurde bijna drie uur. Er moesten ruim 90.000 bestanden verdeeld over ruim 2.500 mappen gekopieerd worden. Vandaar. Ik heb nu wat ik wilde : een overzichtelijke indeling van de schijf en een kopie ervan.