zondag 13 juni 2021

Nederlandstalige liedjes

 Ik ben ermee opgegroeid. Ze klonken door de luidspreker van onze radio. Dan hoorde ik Herman Emmink zingen over tulpen uit Amsterdam. Greetje Kaufeld, Mieke Telkamp, Corrie Brokken, Annie de Reuver enz. De Selvera's kwamen in de postkoets voorbij en The Fouryo's zongen "Zeg niet nee he he he." Mocht ik van mijn moeder ook al niet zeggen. Eddy Christiani zag ik bij de waterval staan. "Spring maar achterop lieve pop" zei ie, toen ie op zijn fiets stapte. Dorus zong "Zorrug dat je erbij komt. Bij de Marine." Vond mijn opa prachtig, mijn vader niet. Mijn opa had mijn vader als lastige tiener naar de Marine gestuurd. Vandaar. De olieman heeft een Fortje opgedaan en Toby Rix was een heer in het verkeer.
In mijn tienertijd waren er weer andere artiesten en groepen, die liedjes brachten in onze taal. Ik ben er toch nooit echt van gecharmeerd geweest. En toch heb ik uit volle borst veel van die liedjes meegezongen. Vooral tijdens mijn militaire diensttijd. Veel dienstplichtigen kwamen uit het oosten en zuiden van het land, waar die muziek erg populair is. Met dank aan de piratenzenders.
Omdat het een periode van voetbal is, een oudje :