maandag 28 juni 2021

Abortus

In ons landje vindt jaarlijks gemiddeld zo'n 30.000 abortussen plaats. Om je dood te schrikken, want er zijn toch zeker voorbehoedsmiddelen en we kennen toch een vrij goed voorlichtingssysteem? Het aantal stijgt desondanks gestaag. Er zijn ook vrouwen die uit het buitenland naar hier komen voor een abortus. Ik herinner me nog Gretna Green (Schotland), waar in de jaren 60 veel minderjarige stelletjes naar toe vluchtten om te kunnen trouwen. Dat kon hier niet. Tegenwoordig komen zwangere meisjes / vrouwen naar hier om van hun ongeboren kindje af te komen. Het doden van ongeboren kindjes van maximaal 24 weken jong is hier vrij normaal. Ik zou bijna zeggen : het gebeurt hier aan de lopende band. De weg is eenvoudig : via de huisarts en anders zelf direct naar een kliniek. In speciale gevallen kan ik me een vroege(!) abortus voorstellen. Zoals na een verkrachting of het uitzicht op een mismaakt kindje waarvan de kwalitatieve levensverwachting laag is.
Men zou de grens van 24 weken flink moeten verlagen en de kosten in de vorm van een boete van een abortus in overige gevallen (geen voorbehoedsmiddel gebruikt of 'ongelukje') moeten invoeren. Ook al heeft ons landje het laagst aantal abortussen, het kan altijd beter.