dinsdag 15 juni 2021

Geen laag zelfbeeld

Vaak zit racisme en discriminatie tussen de oren. Tenminste, die ervaring heb ik zelf opgedaan. Ik kan allerlei opmerkingen en/of situaties negatief naar mezelf vertalen. Maar dat doe ik niet.

Een voorbeeld. Gisteren had ik even een duik genomen in het zwembad. Toen ik me achter de bus ging omkleden en in mijn blote niksie stond, begon Fenna plots over te geven. Als ik een laag zelfbeeld gehad zou hebben, zou ik direct mijn edele delen bedekt hebben. Maar ik geloof ook in het toeval. En dat veel gebeurtenissen een reden hebben. Want Fenna had te veel gras staan eten.
Dus als ik een helpdesk bel en ik krijg te horen dat er 5 wachtenden voor mij zijn, dan denk ik niet : "Dat zeg je omdat ik bruin ben!" of "Lelijke racist!" Zo'n laag zelfbeeld heb ik dus niet. Alleen als men expliciet het woord zwarte of bruine laat vallen, denk ik soms aan racisme of discriminatie. Soms hoor, want meestal betreft het domheid en een laag zelfbeeld van degene die dat roept.
Zo, nu ga ik even met Fenna in gesprek. Om zeker te weten dat ik gelijk heb.....