donderdag 17 juni 2021

In onbalans

Het OM wil een automobilist die een meisje van 14 jaar dodelijk aangereden heeft een boete opleggen van € 1.500. In het bericht lees ik naar mijn gevoel een strijdigheid. Enerzijds wordt gezegd, dat de automobilist geen ernstige verkeersfout heeft begaan. Anderzijds heeft de automobilist onvoldoende op de weg gelet. Zodoende had hij te weinig tijd om te stoppen. Vanwege het laatste is de boete relatief hoog. Ik vind het een nogal strijdige zienswijze. Hij zat samen met drie anderen in de auto en zal ongetwijfeld afgeleid zijn. Of de automobilist te snel gereden heeft was niet te achterhalen. Het leven van een jonge tiener lijkt mij onbetaalbaar. Ik ga er maar vanuit, dat de automobilist niet alleen een verkeersboete opgelegd krijgt, maar ook een celstraf. Anders vind ik de straf /boete niet in balans met datgene wat hij aangericht heeft.