donderdag 15 april 2021

Op de brug

Gisteren heb ik een bak met wat gereedschap en onderhoudsmiddelen al in de bus klaargezet. Ik kon vanaf half elf in de garage terecht. Vanmorgen ben ik volgens plan naar de dhz garage gereden. Daar kon ik direct de niet-bietenbrug op. Het was er heerlijk rustig. Alleen de eigenaar was daar ook aan het sleutelen. Ik haalde de bak uit de bus, deed mijn leesbril annex veiligheidsbril op en trok mijn handschoenen aan.

Daarna bracht ik de bus omhoog. Het is een fraai gezicht te zien hoe de zeer solide uitziende brug met dito vergrendelingen de bus omhoog brengt. In de hoogste stand, want dan kan ik er onderdoor lopen voor een eerste inspectie. Er waren geen lekkages zichtbaar. Ik zag wel een paar bruine plekken. Oppervlakte roest. Met een hamer heb ik flink staan kloppen om de stevigheid van het materiaal te controleren. Het enige wat mij opviel was, dat het laswerk van vorig jaar niet zo goed behandeld was met een roestwerende laag. Dat heb ik maar alsnog gedaan. Na droging heb ik er coating overheen gespoten. Verder waren er geen schokkende zaken. Er was wel een plaatje dat vervangen zou moeten worden. Daarop heeft de Italiaanse roestduivel blijkbaar de winter doorgebracht.