woensdag 21 april 2021

Dom geboren

niets bijgeleerd, dom gebleven. Daar moest ik aan denken, toen ik een stukje las op een forum. Op het forum, bedoeld om mensen die hun eigen kampeerbus bouwen, werd een vraag gesteld over het vervangen van de stootrubbers van de vering. Die bevinden zich boven de bladveren. Er waren wat tips. Een ervan adviseerde om met een schroevendraaier en een hamer de oude rubbers los te slaan. Dat vind ik een manier waarop holbewoners dat deden. Maar goed, alles kan. Zo'n stootrubber heeft de vorm van een kegel met bovenaan een stuk schroefdraad. Daarmee zit ie in het chassis gedraaid. Zelf heb ik een oliefiltersleutel met ketting gebruikt om de oude rubbers los- en de nieuwe vast te draaien.
Een van de reacties kwam mij wat betuttelend over. Oké, dit is Nederland. Maar toch. Meneer was een tegenstander van zelf iets aan je auto / bus doen. Misschien was ie garagehouder of zo. Hij vond niet dat de vragensteller die vraag mocht stellen. Zelf doe ik ook veel. Stel ik moet voor elk wisje en wasje naar de garage. Dat zou ons klauwen met geld gaan kosten.  Waarom zou je elf geen lampje mogen vervangen? Of stootrubbers? Al doende leert men. Zolang men niet zonder kennis aan cruciale delen gaat knoeien. Komt bij dat het ook leuk is en het houd je van de straat. Ik mag dan dom geboren zijn, ik ben blij dat ik veel bijgeleerd heb.