maandag 30 september 2019

Waar is de kaasschaaf?

Tja, ik heb weer de kaasschaaf nodig. Vanmorgen ben ik mijn  financiën gaan bekijken. Het is immers het eind van de maand en een kwartaal en het begin van nieuwe. Sinds ik met pensioen ben, februari 2014, zijn mijn vaste lasten per maand gestegen met zo'n € 60,=. Dat is nogal wat. De grootste stijging betreft de uitgaven voor mijn gezondheid. Hoewel ik niet ziek ben, betaal ik telkens weer meer. Ik overweeg daarom weer in mijn ziektepolis te gaan schrappen. Ik denk dan aan het tandartsdeel. Het is niet anders.
Ik ben niet van plan weer te gaan werken. Daar begin ik niet meer aan. Zoals bekend kent mijn pensioen geen periodieke verhogingen. Integendeel, men is van plan het te verlagen. Dus mijn inkomen is nog hetzelfde als in 2014. Omdat ik mijn uitgaven vrij secuur bijhoud, kan ik periodiek zien hoe de vlag er financieel bijhangt. Hij zakt naar halfstok. De komende periode ga ik mijn bankafschriften doornemen, om te zien waar ik de kaasschaaf nog overheen kan halen. Elke euro is er een die kan bijdragen aan zinvolle en leuke dingen.