maandag 23 september 2019

I go to pieces - Peter and Gordon

Terug naar midden jaren 60. Ik was leerling aan de Christelijke Ulo in Leiderdorp. Ik hoefde geen typelessen bij te wonen. Ik kwam net terug van Curaçao. Joop kwam bij mij in de klas. Hij had een leerachterstand opgelopen. Misschien omdat ie verliefd was op Dolly. Tja, het was een tijd waarin wij nog over de toekomst droomden en alles mogelijk leek te zijn. Geen typelessen dus, ook niet voor mijn broer. Trouwens ik kende het beroep van secretaresse, die later oneerbiedig type-geit genoemd werd. Althans in het vakgebied automatisering waar ik begin jaren 70 in terecht kwam. Daar waren de type-geiten de dames die achter de ponsmachines zaten. Ik besefte toen op school nog niet, dat ik zelf later veel tijd achter een toetsenbord zou doorbrengen. Toen was het aantal aanslagen per minuut erg belangrijk. Tegenwoordig zijn ze beangstigend. Dit soort liedjes halen die tijd weer naar boven van Love & Peace als reactie op de spanningen rond de Koude Oorlog. Met heel veel gitaarmuziek. Niet verwonderlijk dat bijna iedereen gitaar wilde leren spelen.