donderdag 26 september 2019

Duurzaam, recycling of gewoon?

Wat ik vroeger als kind gewoon vond, moest opeens anders. Van een maatschappij van hergebruik moesten ik overschakelen naar een wegwerpmaatschappij. Dus werd en wordt er veel weggegooid. Zelf ben ik in die eerste situatie van hergebruik blijven hangen. Ik ben niet zo van het weggooien.
Op mijn werkbank in de loods en thuis heb ik blikjes staan met gebruikt spul. Boutjes, moeren, ringen, plaatschroeven, speciale klemmetjes, kroonsteentjes, stripjes enz. Allemaal bedoeld om weer te gebruiken. De meeste onderdelen komen van de cv ketels die ik demonteer. Vandaag heb ik een stuk zwart flexibel pvc doorvoer gebruikt. Ook van een oude ketel. Met name de rvs boutjes en moeren gebruik ik veel. Al was het maar om oude, roestige te vervangen. De kunststof delen gebruik ik ook. Zoals laatst toen ik een lijst maakte voor de dakluikjes. En om een ongewenste opening in het dashboard af te dekken. Wat dat betreft bespaar ik ook veel geld. Als ik een onderdeeltje nodig heb, hoef ik ook niet een heel doosje ervan te kopen. Ik ben ook geregeld in kringloopwinkels te vinden. Voor mij is die manier van doen en laten heel gewoon. Voor anderen is het nieuw en heet het recycling of duurzaam. En wat betreft de nieuwe slogan waardeer het, repareer het : ik weet niet beter. Oude wijn in nieuwe zakken.